München, wat blijf je toch mooi en interessant

21 augustus 2022 - München, Duitsland

Ontbijtje en nu gaat het echt beginnen. Op tijd de stad in. Vandaag is het plan om cultureel te doen. Beginnen met een route langs plekken die een rol van betekenis hebben gespeeld tijdens de opkomst van het Nationaal Socialisme in München en Duitsland. München is namelijk de bakermat van de National Sozialistische Arbeiter Partei (NSDAP), de partij die later de Nazi partij zou worden met Adolf Hitler aan het roer.

Führerbau

De route begint bij de Führerbau. Nu een Conservatorium maar vroeger een representatief gebouw voor Adolf Hitler. Onder meer beroemd geworden omdat hier tijdens de Conventie van München in 1938 het verdrag werd getekent waarmee Neville Chamberlain, toen Premier van Groot Brittannië, trots thuis kwam. Hij had er persoonlijk voor gezorgd dat de Führer zou inbinden. De oorlog was voorkomen. We weten hoe het afliep!

Führerbau3

Führerbau 1

Führerbau2

NS-Dokumentationszentrum

In mei was ik hier al geweest maar toch kort een opfriscursus. In het NS-Dokumentationszentrum vind je de geschiedenis van de opkomst van het Nationaal Socialisme van na de 1e Wereldoorlog(deels zelfs al ervoor) tot aan het einde van de 2e Wereldoorlog en de opbouw van Duitsland daarna. Blijft ontzettend interessant en vooral leerzaam en een spiegel van hoe het nooit meer moet gaan.

NSD1NSD3NSD2NSD4NSD6NSD7

NSD8

Feldhernhalle

Door naar de Feldhernhalle. Zo'n 10 minuten lopen met onderweg het monument voor de slachtoffers van het Nationaal Socialisme. Met een eeuwige vlam die brandt voor zij die er niet meer zijn.

Denkmal Opfer Nazional Sozialismus

Dan kom ik aan bij Feldhernhalle. Gebouwd voor de Beierse Veldmaarschalken en soldaten die in de Franco-Pruissiche Oorlog gestorven zijn. In 1923 probeerde Hitler met zijn volgelingen een Putsch(coup om de regering om te werpen) te plegen en kwam het hier tot grote schermutselingen waarbij veel Putsch plegers gearresteerd werden.

Feldhernhalle1Feldhernhalle2Feldhernhalle3

Feldhernhalle4

De twee leeuwen kijken elk een andere kant op. De brullende leeuw kijkt naar Residenz Royal Palace.

Residenz Royal Palace

Dit paleis zit op de Max Joseph Platz en is het grootste binnenstedelijke paleis in Duitsland.

Max Joseph Platz

De stille leeuw kijkt uit op de Theatinerkirche

Theatinerkirche1

Theatinerkirche2

Hofbräuhaus

Vervolgens door naar het Hofbräuhaus, het bekendste bierhuis van München, waar Adolf Hitler in 1920 zijn eerste publieke speech hield. Onderweg nog een mooie boogwoning over een weg heen en het unieke restaurant Pfistermühle.

PfisterstraßeRestaurant PfistermühleHofbräuhaus2

Hofbräuhaus1

Marienplatz

Daarna door naar de Marienplatz, waar meerdere noemenswaardige gebouwen staan. Ook hebben hier meerdere historische gebeurtenissen plaatsgevonden(ja hier hield onze Louis van Gaal in traditionele Lederhosen zijn speech toen hij kampioen werd met Bayern München)

Onderweg nog een mooie kerk op de Vitkualienmarkt(Heiliggeistkirche) en het Hard Rock Café(vooral interessant omdat mijn broertje daar liefhebber van is)

Hard Rock Cafe

Heiliggeistkirche

Op de Marienplatz vind je het wereldberoemde Neues Rathaus, beroemd om zijn architectuur en klokkenspel

Marienplatz1

Marienplatz4

Voor de Nationaal Socialisten is vooral het Altes Rathaus betekenisvol. Hier gaf Nazi Propaganda Minister Joseph Goebbels zijn beroemde speech die de Kristallnacht inluidde. Tijdens de Kristallnacht werden Joden en hun eigendommen aangevallen. Synagogen werden in brand gestoken, winkels gesloopt. Joden werden opgepakt of kwamen om het leven door geweld.

Marienplatz2

Marienplatz3

Verder vind je op de Marienplatz nog het mooie Speelklokkenmuseum.

Marienplatz5Marienplatz6

Sterneckerbräu

Door naar de Sterneckerbräu. Hier waren de eerste leden van de DAP, later NSDAP, gezeteld en werd Adolf Hitler lid van de partij die zou uitgroeien tot de Nazi partij. Later is hier het Nazi Museum geopend in 1933. Nu is het een winkelpand en zijn er woningen. Aan het eind van de straat vind je de opvallende Isartor.

Sterneckerbräu

Isartor

Woonhuis Adolf Hitler

Door naar de woning waar Hitler terecht kwam nadat de 1e Wereldoorlog afliep. Hij heeft hier van 1920 tot 1929 gewoond, eerst met één kamer, later met een tweede als kantoor. Momenteel in gebruik als opslagruimte.

Woonhuis Hitler1

Woonhuis Hitler2

Onderweg weer een mooie kerk, de Evang.-Luth. Kirchengemeinde St. Lukas.

Evang.-Luth. Kirchengemeinde St. Lukas1

Evang.-Luth. Kirchengemeinde St. Lukas2

Verder het standbeeld ter ere van de Beierse koning Maximiliaan II

Maxmonument

Englischer Garten

We eindigen de dag in de Englischer Garten met een voor mij typisch Beierse maaltijd. Als één van de grootste binnenstedelijke parken ter wereld kan je heerlijk tot rust komen in de Englischer Garten. De Isar stroomt door München en in het park kan je door de sterke stroming surfen. Verder kan je lekker in de zon of schaduw liggen, wandelen, sporten en noem het maar op.

Unieke gebouwen in het park zijn onder andere de Monopteros

EG6

en de Chinesische Turm

EG9

Bij de Chinese Toren zit een Biergarten met livemuziek vanuit de Toren zelf(filmpjes uploaden lukt nog niet dus die volgen nog). Hier een weinig hoogstaande maar wel heerlijk culinaire lunch en lekker hangen in het park.

EG7

Met een kleine impressie van het park

EG2EG3EG4EG6EG11EG10EG12

EG13

Op de weg terug naar de Airbnb kom ik nog door het station bij de Marienplatz, wat toch een unieke blik blijft

Station Marienplatz

Morgen een dagje omgeving Starnbergersee gepland. Mogelijk een 7 uur durende wandeling als ik het aan durf. In iedergeval op tijd naar bed en dan morgen de natuur in.

1. Kyra:
    21 augustus 2022
    Wauw! Mooie foto's en interessante verhalen :) succes met je wandeling *powerrrr*