Dagje relaxen

25 augustus 2022 - München, Duitsland

Vandaag was het idee om Regensburg of Nuremberg te gaan bezoeken maar na de lange dag gisteren vind ik het ook niet erg om nog lekker te hangen in de Airbnb. Uiteindelijk besluit ik tegen 12.00 om lekker München in te duiken voor een trip down memory lane.

Zoals ik ben rijdt de bus net voor m'n neus weg en die gaan niet zo frequent dat wachten een goede optie is. Dan maar lopend naar het S-Bahn station, wat me ongeveer 30 minuten moet kosten.

Geluk bij een ongeluk is het heerlijk weer en kan ik lekker in de zon lopen. Onderweg zie ik een vliegtuig dat de landing aan het inzetten is. Dit bewijst nogmaals hoe dicht ik bij het vliegveld zit.

Hallbergmoos1

Door te lopen kom ik ook langs het gedenkteken van Hallbergmoos voor de slachtoffers van de dodenmars die hier aan het eind van de 2e Wereldoorlog door het dorp is gegaan. Ik wist niet dat dit had plaatsgevonden hier maar nu kan ik daar dan toch kort bij stil staan.

Geschiedenisles incoming... in de 2e Wereldoorlog waren de Nazi's al tijden aan de verliezende hand toen vanaf eind 1944 begin 1945 de concentratiekampen werden ontruimd. Alles om te voorkomen dat de Geallieerden weet zouden krijgen van de gruwelijke gebeurtenissen die plaats hebben gevonden. Vanuit Polen, Tsjechië en ook Duitsland gingen grote groepen al sterk uitgehongerde gevangenen op transport naar gebieden die nog niet gevaar liepen bevrijd te worden.

In de omgeving van München zat toentertijd Kamp Dachau. Dit kamp is in 1933 ingericht als "gevangenis" voor andersdenkenden, vijanden van de staat. In de nadagen van de oorlog zijn treinen door Hallbergmoos gekomen vol gevangenen en na de bevrijding zijn hier in de omgeving gevangenen ondergebracht om aan te sterken.

Hallbergmoos3

Hallbergmoos2

Na deze geschiedenisles loop ik verder door om op een paar seconden de S-Bahn te missen. Dan 20 wachten op de volgende en richting de stad. Op dat moment had ik een semi idee van wat ik wilde doen. Dat is naar het Olympiapark gaan.

Op Marienplatz stap ik uit en besluit ik de Galeria Kaufhof in te duiken voor een Schnitzel met patat en Cantharellen saus. Ondertussen lekker niksen en beetje bijkletsen met familie in Nederland.

Na een paar uur besluit ik dat het tijd is om nog actie te ondernemen of naar de Airbnb te gaan. Het wordt het Olympiapark, waar ik al wel vaker geweest ben en waar ik eigenlijk terug naartoe ga omdat het er zo mooi is.

Aangekomen maak ik eerst wat foto's. In het Olympiapark vind je namelijk aardig wat iconische bouwwerken. Zoals te zien op onderstaande panorama zie je het BMW kantoor en BMW Welt. Verder natuurlijk de Fernsehturm, en het spectaculaire Olympischstadion. Het stadion waar we er in 1974 toch intuinden volgens Herman Kuiphof en we in 1988 Theo Rijtsma "wat een goal" hoorden schreeuwen toen Marco van Basten die te harde pass in 1x uit de lucht nam en in de linkerbovenhoek ramde. Uniek aan het stadion zijn de overhangende tent zeilen.

Olympiapark1

Olympiapark2

Olympiapark5

Olympiapark6

Als ik doorloop om richting stadion te gaan loop ik toevallig langs een ander gedenkteken. Deze keer voor de Israëlische slachtoffers van de gijzeling tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München.

In 1972 werden de Spelen in München gehouden en dit was het eerste grote toernooi sinds de oorlog. West-Duitsland wilde zich laten zien aan de wereld, laten zien dat ze met het verleden wilden afrekeken. Dit had mede van doen met de fascistische Spelen van 1936 in Berlijn.

Echter ging het compleet verkeerd toen 8 Palestijnse terroristen het Olympisch Dorp binnen drongen en 11 Israëlische sporters en vertegenwoordigers gijzelden. Meteen werden twee gijzelaars gedood en na meerdere onderhandelingen, de Palestijnen wilden dat alle in Israëlische handen zijnde Palestijnse gevangenen werden vrijgelaten, werden de Palestijnen met de overgebleven gijzelaars naar een vliegveld gebracht.

Daar deed de politie een mislukte poging om de gevangenen te bevrijden, waarna alle nog levende gegijzelde Israëliërs gedood werden plus vijf terroristen. Uiteindelijk zijn de drie overgebleven terroristen gevangen genomen.

Een paar jaar laten hebben twee Palestijnen een vliegtuig gekaapt en geëist dat deze terroristen weer vrijgelaten werden. Dit is toen gedaan maar later heeft de Mossad(Israëlische geheime dienst) ze opgejaagd en vermoord. Op onderstaande foto's zie je de flats van het Olympische Dorp. Eén van die flats vond de gijzeling plaats.

Olympiapark3Olympiapark4Olympiapark7

Olympiapark8

Nadat ik bij het monument ben geweest vind ik het tijd terug naar de Airbnb te gaan. Ik bedenk me nu dat ik bijna alleen maar dingen deel over oorlog en verderfelijke gebeurtenissen, maar dat komt omdat ik vind dat je deze nooit mag vergeten. Ze zijn onderdeel van onze recente geschiedenis, hebben ons gebracht waar we nu zijn.

Daarom is het ook mooi dat München afgelopen week één van de eerste multidisciplinaire EK's heeft mogen organiseren. Het eerste toernooi hier in de stad van die omvang sinds 1972. Natuurlijk hebben ze wel andere evenementen georganiseerd maar nooit van deze orde van grootte.

Morgen in iedergeval een vrolijke dag want dan bezoek ik Schloss Neuschwanstein(waar het Disney kasteel op gebaseerd is). Kan niet 100% beloven dat er alleen vrolijke verhalen gedeeld zullen worden maar de kans is wel groot.

Tot de volgende!

1. Mirjam:
    25 augustus 2022
    😱 Ingmar, cantharellen. Een soort van groente zullen we maar zeggen 🤣. Ik ben trots op je en ook een beetje jaloers. Het ziet er lekker uit. En wat een historische dag heb je weer beleefd. Fijn dat je het ook zo mooi op schrijft voor ons. Ik geniet ervan om je verhalen elke dag te lezen 😘
  2. Kees:
    26 augustus 2022
    Leuk en mooi om te lezen,de geschiedenis leert ons dat we niets leren.
    Jij beschrijft dat mooi aan de hand van voorbeelden